فناوری های پیشرفته
Advanced Technolog
 
 

داشتن یک زیر دریایی شخصی یک چیز است و داشتن یک زیر دریایی شخصی که شبیه هواپیماهای جنگنده قدیمی است، چیز دیگر. با 6.7 متر طول و 4 تن وزن، این غول دریایی طوری ساخته شده که بتواند تا عمق 305 متری دریا شیرجه برود.

هدایت آن به وسیله پدال ها و یک جوی استیک صورت می گیرد که نیروی موتور و حرکت به بالا، پایین و طرفین را کنترل می کنند. Orcasub می تواند شیرجه عمیق بزند، دور خودش بچرخد و به پهلو کج شود؛ درست مثل یک جت جنگنده، منتهی در قعر دریا.

.

ادامه مطلب ...


سه شنبه 30 آبان 1391برچسب:, :: 23:54 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

یک تيم از محققين دانشگاه Maryland بر روی طراحی یک ربات دستیار در زمینه جراحی مغز و اعصاب و خارجی سازی تومورهای درون جمجمه ای کار کرده اند. نتيجه این تلاش طراحی يک ربات به نام (MINIR (Minimally Invasive Neurosurgical Intracranial Robot شده.

از آنجا که تومور های مغزی حتی در حین اعمال جراحی ممکن است تغییر وضعيت داده و حرکت هايی داشته باشند، ثابت کردن وضعیت تومورها در حين جراحی به موازات انجام فرایند های دیگر توسط جراح و داشتن يک ميدان دید مناسب بسيار لازم و ضروری به نظر می رسد.

.

ادامه مطلب ...


رباتي با مغز زنبور

دانشمندان در دانشگاه شفيلد كار روي طرحي را آغاز كرده‌اند كه پيشتر يك رويا به نظر مي‌رسيد. آنها مي‌خواهند يك مدل رايانه‌اي دقيق برگرفته از نحوه كار مغز زنبور عسل بسازند. اين شبيه‌سازي به دانشمندان كمك خواهد كرد بفهمند در مغز حيوانات چه مي‌گذرد.

اين تيم قصد دارد يك نمونه از سيستم بينايي و بويايي زنبور عسل را شبيه‌سازي كند. به اين ترتيب مي‌توان رباتي ساخت كه به جاي برنامه‌ريزي قبلي بتواند مانند زنبور قادر به احساس و عمل‌كردن باشد و بتواند تصميمات مستقل بگيرد.

اگر اين طرح موفقيت‌آميز باشد راهي جديد در علم رباتيك باز خواهد شد و ساختن ربات‌هايي با توانايي انجام كارهاي پيچيده بدون برنامه قبلي به دغدغه‌اي براي دانشمندان و مهندسان تبديل خواهد شد.

.

ادامه مطلب ...


نوعي ربات نيمه خودکار در مقياس آزمايشگاهي براي معاينه آسانتر روده بزرگ در دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير ساخته شد.

146-23.jpg

.

ادامه مطلب ...


محققان دانشگاه هاروارد موفق به ساخت روباتي شده‌اند كه براي مخفي كردن خود در يك محيط يا بالعكس،‌ آشكارتر كردن خود قادر به تغيير رنگ است.

.

ادامه مطلب ...


دو شنبه 25 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 1:28 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

محققان ژاپني روبات جاروبرقي طراحي كرده‌اند كه علاوه بر تميز كردن خانه و تصفيه هوا، قادر است به سه زبان خارجي صحبت كند!

138-13.jpg

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شايد در بين مدل‌هاي مختلف روبات جارو برقي، روبات Roomba‌ از لحاظ عملكرد پيشتاز باشد؛ اما در بازار داغ و پرطرفدار اين محصول، هر روز ابتكارات تازه‌اي خلق مي‌شوند.

محققان ژاپني در ابتكاري تازه قصد دارند با روبات Cocorobo‌ قلب‌ها را نيز فتح كنند! نام اين روبات از كلمه kokoro‌ (لغت ژاپني به معناي قلب) گرفته شده است.

ادامه مطلب را کلیک نمائید: : : : : : : : : ::  : : : : :

 

.

ادامه مطلب ...


سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 1:28 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

با توسعه فناوري طراحي قطعات ميكروالكتريك مي‌توان در آينده فضاپيماهاي قابل چاپ ورق مانندي طراحي كرد كه قادرند مثل يك برگ بر روي سطوح مختلف فرود آيند.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ايده طراحي فضاپيماهاي قابل چاپ جزء يكي از برنامه‌هاي نوآورانه پيشرفته ناسا محسوب مي‌شود.

ادامه مطلب را کلیک نمائید: : : : : : : : : : 

.

ادامه مطلب ...


شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 2:21 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

نویسندگان مجله T۳ با نگاهی بر وضعیت حال و آینده ربات ها و آغاز برهه ای جدید از شکوفایی  های استعداد بشری، به کندوکاو آیند ه ای نشسته اند که در آن ربات ها به جنگ فرستاده می شوند، بیماری های ما را درمان می کنند، شغل های ما را از چنگمان در می آورند و شاید هم یک روز با شلیک اسلحه ای ما را به قتل برسانند! اگر یک لحظه به وقوع چنین وضعیتی در آینده فکر کنید هرگز حس خوبی نخواهید داشت.

ادامه مطلب را کلیک نمائید: : : : : : : : : :

.

ادامه مطلب ...


در حال حاضر فناوری و دانش رباتیک جزو فناوری های پیشرفته محسوب می شود. بر همین اساس کشورهایی که در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند، اغلب از لحاظ توسعه . . . . . . .

ادامه مطلب را کلیک نمائید: : : : : : : : :

.

ادامه مطلب ...


انقلابي در درمان بيماري‌هاي عصبي:

محققان اروپايي اميدوارند با طراحي و ساخت پر قدرت‌ترين ابررايانه جهان، انقلابي در عرصه بررسي بيماريهاي عصبي مانند آلزايمر و پاركينسون ايجاد كرده و اطلاعات تازه‌اي در خصوص قدرت تفكر انسان بدست آورند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پروفسور «هنري ماركرام» سرپرست تيم تحقيقاتي تأكيد مي كند: ميلياردها سلول عصبي در ساختار پيچيده مغز وجود دارند كه امكان بررسي عملكرد واقعي مغز را دشوار و تا حدود زيادي غير ممكن ساخته است، اما مي توان با طراحي و ساخت ابر رايانه، عملكرد مغز را شبيه سازي كرد.

.

ادامه مطلب ...


چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 22:55 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

جذاب ترین ربات های مسابقات رباتیک بدون شک ربات های نائو هستند؛ ربات هایی که اصطلاحا به آنها Humanoid یا انسان نما می گویند.
چه از قبل با مسابقات رباتیک آشنا بوده اید و چه تازه آشنا شده اید، ربات  های نائو برایتان جذابیت خاصی دارند زیرا قابلیت ها و توانایی هایی نزدیک به حرکات انسان دارند. نائو در واقع یک ربات سایز متوسط و شبیه ساختار بدنی انسان است که توسط شرکت فرانسوی Aldebaran Robotics توسعه می یابد. . . . .

ادامه مطلب را کلیک نمائید: : : : : : : : : : :

.

ادامه مطلب ...


چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 10:54 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

محققان آزمابشگاه رسانه مؤسسه فناوري ماساچوست در حال كار بر روي يك روبات هستند كه مي‌تواند در آينده تور ببافد.

popsci.png

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اعضاي تيم در حال آموزش يك روبات براي بافت ساختارهاي تار مانند شبيه به توليد پيله توسط يك كرم ابريشم هستند.

محققان قصد دارند اين روبات را براي تقليد از طبيعت آموزش داده و براي مثال . . . . . . . . .

ادامه مطلب را کلیک نمائید: : : : : : : : : : : : : :

.

ادامه مطلب ...


چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 10:40 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

روبات سر شور كه توسط محققان شركت پاناسونيك طراحي شده است، با كمك 24 انگشت روباتيك، تجربه دلپذيري از شستن و ماساژ سر براي فرد خواهد بود.

89-8.jpg

گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روبات سر شور (shampoo robot) سال 2010 معرفي شد و پس از اعمال برخي تغييرات، آزمايش اين روبات در آرايشگاهي در شهر نيشينوميا ژاپن آغاز شده است.

روبات مجهز به يك صندلي، لگن دستشويي مكانيزه و 24 انگشت . . . . . . . .

ادامه مطلب را کلیک نمائید: : : : : : : : : 

.

ادامه مطلب ...


محققان موفق به ساخت پهپادهاي رباتيك جديدي شده‌اند كه مجهز به حسگرهاي فناوري پيشرفته حاوي نرم‌افزار شناسايي هدف خودكار پيشرفته و قادر به شناسايي دزدان دريايي در آبهاي شلوغ است.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين حسگر كه «جستجوگر حسگر چند حالته (MMSS)» نام گرفته در حقيقت تركيبي از دوربين‌هاي وضوح بالا، حسگرهاي مادون قرمز موج متوسط و فناوري رادار ليزري (ليدار) بوده كه قادر به شناسايي دزدان دريايي پناه گرفته در ميان قايقهاي ديگر خواهد بود.

اين فناوري قرار است براي اولين بار بر روي بالگرد رباتيك امريكا موسوم به «فاير اسكات» نصب شود.

 

ادامه مطلب را کلیک نمائید: : : : : : : : :

.

ادامه مطلب ...


سه شنبه 12 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 2:52 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته
جام جم آنلاين: سنجاب هاي روباتيك در كاليفرنيا رها شده اند تا با مارهاي زنگي و ساير مارهاي سمي مواجه شوند. به لطف اين روبات ها دانشمندان به اطلاعات بيشتري در مورد رفتار اين دو گونه جانور مختلف با يكديگر پي خواهند برد.

                       

.


سه شنبه 12 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 2:49 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته
جام جم آنلاين: روبات كوچكی كه مجهز به حسگرهای مختلفی است و با چرخیدن و غلت زدن روی خطوط الكتریكی ولتاژ بالا در ارتفاع زیادی از سطح زمین آنها را بازرسی می‌كند به طرز بسیار امیدواركننده‌ای نویدبخش تغییرات چشمگیر در آینده بازدید از خطوط انتقال نیرو است.
.


سه شنبه 12 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 2:46 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته
مديرعامل حفاري شمال با اشاره به آغاز به كار نخستين روبات نفتي ايران در عمق 800 متري درياي خزر از ساخت 14دكل جديد خشكي و دريايي نفت و گاز خبر داد و گفت: كارفرماي اماراتي 2/1 ميليون دلار پاداش براي كاهش زمان حفاري چاه‌هاي نفت به ايران پرداخت كرده است.
 
.


 
 

صنایع کاوادا یک ربات انسان نما ابداع کرده که به صورت ویژه جهت کار کردن همراه با انسان ها طراحی شده است. این ربات که Nextage نام دارد، شاید اولین نمونه از نوع خود نباشد، اما خصوصیات آن کاملا قابل توجه و تاثیر گذار است و البته مهمتر از همه این که به صورت تجاری هم عرضه گردیده است.

Nextage به یک دوربین استریو سرعت بالا و دو بازو مجهز شده که هر بازو از ۱۲ مفصل تشکیل شده است‫.‬ وقتی یک همکار انسانی به ربات نزدیک می شود، ربات سریعا کار را برای امنیت بیشتر انسان متوقف می کند‫.‬

کاوادا توضیح می دهد که: «ما این ربات ها را تولید کرده ایم که همراه با انسان ها به کار بپردازند. و با آنها در یک محیط کاری مشارکت و همراهی داشته باشند. کارهایی که توسط انسان انجام می شود، شامل جابجایی اجسام بزرگ یا حرکت های خیلی سریع نیست. هدف ما کمک به ربات های صنعتی است تا کارها را همانند انسان ها انجام دهند. لذا انسانها با همکاری ربات ها بسیار خلاقانه تر می توانند عمل کنند.»

به نظر شما با چنین ابداعاتی، باید همانند شعار صنایع کاوادا، منتظر ساخت آینده بهتر باشیم؛ یا در نهایت چیزی شبیه پروژه اسکای نت و فیلم های ترمیناتور انتظارمان را می کشد؟


 

 

.


دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 1:29 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

استفاده از ربات ها روز به روز در زندگی ما بیشتر می شود و هر روز شاهد ابداع و اختراع نوع جدیدی از این موجودات ظاهرا جاندار توسط دانشمندان و محققان هستیم. حالا نوبت دانشمندان دانشگاه نیوکاسل انگلستان است که با همکاری بنیاد ملی علم ایالات متحده مشغول کار بر روی نوع جدیدی از ربات باشند. البته این ربات قرار نیست که شما را از خواب بیدار کرده و پس از آماده کردن صبحانه، تا محل کار همراهی تان کند. بلکه وظیفه آن، شنا کردن درون بدن شما و تجزیه و تحلیل کامل وضعیت هایی است که ممکن است منجر به بیماری شوند. حتی شاید ربات کوچولوی ما بتواند علائم بیماری را قبل از آنکه شما احساس ناخوشی کنید، به موقع تشخیص دهد.

جالب اینجا است که تقلید انسان از طبیعت پایانی ندارد و در این مورد هم محققان می گویند که برای الگوی این پروژه، سراغ مارماهی دریایی رفته اند. زیرا این حیوان سیستم عصبی بسیار ساده ای دارد. ایده ای که دانشمندان دنبال می کنند، نسخه برداری از این سیستم در یک ربات کوچک و ریز است. یک سیستم عصبی (هرچند الکترونیکی) یکی از بخش های ضروری هر دستگاه رباتیک است. در نهایت این گروه از دانشمندان امیدوارند که بتوانند یک ابزار موقعیت یاب آنقدر کوچک تولید کنند که نتوانید آن را ببینید، اما آن دستگاه بتواند درون بدن شما جستجو کرده و نقاط مشکل ساز را پیدا کند.

البته پزشکان امروزی از ابزارهای تکنولوژیک پیشرفته ای، همانند تصویربرداری دیجیتال و MRI برای تشخیص بیماری ها بهره می برند. اما این روش ها تنها برای کسب اطلاعات بیشتر مناسبند و معمولا نیازمند تجهیزات گرانقیمت و بزرگ هستند که محدودیت بزرگی محسوب می شود. اما ربات مورد بحث به صورت تئوری، حتی می تواند لخته های خون و محل آنها را به دقت تشخیص دهد. یا اینکه علایم شیمیایی مرتبط با بیماری های مختلف را به سرعت شناسایی کند.

این ربات های کوچک همچنین می توانند دانش و بصیرت بی همتایی را در خصوص چگونگی کارکرد واقعی بدن انسان در اختیار پزشکان و دانشمندان قرار دهند. در حالی که این موضوع یکی از مباحث تحقیقاتی بسیار گسترده در تمام علوم است، اما هنوز سوالات بی پاسخ فراوانی در خصوص مکانیسم بدن انسان وجود دارد. و شاید این پروژه بتواند نوری برای روشن شدن حقیقت در خصوص برخی از این سوال ها باشد.

 

.


اگر چه خیلی‌ها معتقد هستند که مغز اکثر حیوانات بدوی از هر «روبات هوشمندی» برتر است، اما واقعیت چیز دیگری است. ما داریم به سرعت به آن روزی نزدیک می‌شویم که بتوانیم سخت‌افزارهایی چنان پیچیده بسازیم که با قابلیت‌های یک مغز طبیعی هماوردی کنند.

این یک خیالپردازی از جنس فیلم تبدیل‌شوندگان (Transformers) نیست و نباید هیچ هراسی از بابت یک روبات خرابکار مسلح که سعی دارد در آینده نزدیک بر دنیا چیره شود داشته باشیم. واقعیت خیلی جذاب‌تر از این تخیلات است و به طور بالقوه می‌تواند پیشرفتی عظیم در زمینه ساخت دستگاه‌های روباتیک، دارو و درمان، و نیز علوم اعصاب به همراه آورد. کاری که در ادامه مطلب با آن آشنا می شوید.


 

.


جمعه 8 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 1:3 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

حدس می زنید که استفاده از ربات در زندگی انسان تا چه حد گسترش خواهد یافت و تا کجا پیش خواهد رفت؟ آیا قرار است روزی انسان ها برای حفظ حریم خود، به جز قوانین سه گانه رباتیک ، قانون های دیگری را هم وضع کنند؟ به هرحال، امروزه ربات ها آن چنان پیشرفته شده اند که هم اکنون سه زندان بان رباتیک در شهر پوهانگ کره جنوبی مسئول مراقبت از زندانی ها هستند.


 

ادامه مطلب را کلیک نمایید: : :  : : : : 

.

ادامه مطلب ...


جمعه 1 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 21:39 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

فناوری های جدید و نوین جاسوسی

به نظر می رسند که این ابزارها اسباب بازیهای کوچک قدیمی باشند که از انباری بیرون آمده اند اما این دستگاههای با ظاهر معصوم در واقع پیشرفته ترین تجهیزات جاسوسی ارتش آمریکا هستند.

ارتش آمریکا درحال توسعه هواپیماهای جاسوسی کوچکی است که شبیه به اسباب بازی و در اندازه های پرندگان و حتی حشرات هستند. 

برای دیدن تصاویر دیدنی و مطالب خواندنی، ادامه مطلب را کلیک نمایید: : : : : : :

 

.

ادامه مطلب ...


یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, :: 1:37 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

 

 
Robotic children region your loved ones website "SHAL" would welcome suggestions.
 
 
Thanks to abundant
.


جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, :: 10:29 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

اگر اخبار مربوط به روباتها را دنبال می کنید حتما با نام "داوینچی" ربات جراح معروف و پیشرو آشنا هستید. این ربات که از آن برای انجام عمل های جراحی حساس استفاده می شود قابلیت کنترل از راه دو را نیز دارد.

همین موضوع باعث شد که مسوولان ناسا به فکر استفاده دیگری از این ربات جراح بیافتند: تعمیر فضاپیما ها

تعمیر سفینه های فضایی یا اجزای مختلف ایستگاه های فضایی کاری بسیار پرهزینه در عین حال پر ریسک است و نیاز به تربیت فضانوردانی ماهر و جان بر کف دارد، اما اگر بتوانیم این کار سخت را به یک ربات واگذار کنیم چه؟

این سوالی بود که به ذهن متخصصین فضایی ناسا رسید و از آنجایی که یک ربات هنرمند به نام داوینچی حاضر و آماده بود، سوال آنها به زودی پاسخ خود را پیدا کرد. ناسا به سراغ مهندسین روبوتیک پزشکی دانشگاه جانز هاپکیز و دانشگاه ویرجینیای غربی رفت و از آنها خواست تا روبات داوینچی را طوری طراحی و برنامه ریزی کنند که برای انجام کارهای ظریفی در حد بریدن نوارهای پلاستیکی نگهدارنده، بدون آسیب رساندن به دیگر اجزا آماده باشد.

به این ترتیب یک مهندس می تواند روی زمین و پشت دستگاه کنترلی خود لم بدهد و بدون تحمل سختی های سفر به فضا، کار تعمیر یک فضاپیما را به راحتی انجام دهد.

البته فعلا مشکل اساسی که در این زمینه وجود دارد، تاخیر در دریافت و ارسال داده های بین زمین و فضاپیما خواهد بود که مهندسین در حال اندیشیدن چاره ای برای آن هستند. به نظر شما آیا می توان راه حلی برای این مشکل پیدا کرد؟


 

.


جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, :: 10:22 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

اولین سیستم روباتی دنیا که می تواند به افراد سالمند و ناتوان جسمی در پوشیدن لباسهایشان کمک کند، توسط دانشمندان ژاپنی انستیتو نارا معرفی شد. این ربات که از تکنولوژی "تقویت یادگیری" هم بهره می برد، می تواند در چند ثانیه شکل و جثه فرد را تحلیل کند و حرکات خود را برای آن فرد تنظیم کند تا کار لباس پوشاندن راحت تر و کم دردسرتر انجام شود.

برای انجام همین کار به ظاهر کوچک، تیمی از دانشمندان موسسه تکنولوژی بارت (متخصص در زمینه تولید بازوهای روبوتی) با پژوهشگران نارا همکاری داشتند.

با به کارگیری این بازوهای خدمتکار در آسایشگاهها و بیمارستانها، بیماران و سالمندان می توانند ضمن احساس استقلال نسبی، از حریم خصوصی مناسبی برخوردار شوند.

.


سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب:, :: 17:8 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

شما پاسخ دهید: کدام یک ربات است؟

اين تصویر پشت جلد شماره اخير مجله «کريستين ساینس مانيتور» است. در تصوير نیم رخ دو زن را مي بینید. اما فقط يکي از آنها واقعی است. و ديگري یک ربات است. سوال اینجا است که کدام یک واقعي است و کدام يک ربات؟  
 
مي توانيد نظر خودتان را در بخش نظرات بنويسيد. اگر مجله را داشته باشید پاسخ سوال در صفحه پنج آن درج شده است. در غیر اين صورت وبلاگ بوینگ بوينگ که اين سوال را مطرح کرده جواب را فردا دوشنبه خواهد داد. و ما هم آن را تا دوشنبه نخواهیم گفت!  
 
انگار با روزهایی که دیگر نتوان انسان را از ماشين تشخيص داد فاصله چندانی نداريم. هر چند من شخصا ترجیح مي دهم در تمايز انسان از ماشین مشکل داشته باشم تا در تمایز انسان از انسان.  
 
حالا به نظر شما کدام واقعی است و کدام ربات؟  
 

برای جواب سئوال ادامه مطلب را کلیک نمایید: : : : : 

.

ادامه مطلب ...


سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب:, :: 17:1 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

گروهی از مهندسان آمریکایی می گویند که موفق به اختراع رباتی با سوخت هیدروژنی شده اند که همانند یک عروس دریایی درون آب حرکت می کند.

البته توسعه این ربات که با نام Robojelly شناخته می شود، هنوز در مراحل اولیه است، اما محققان امیدوارند که از آن در ماموریت های نجات و اکتشاف زیرآبی استفاده کنند.

Yonas Tadesse از نشریه Smart Materials and Structures می گوید که حرکت شنای ساده عروس دریایی، آن را تبدیل به مدل ایده آلی برای یک ماشین می کند‫.‬

استفاده از سوخت هیدروژن هم به شکل تئوری بدان معنی است که این ربات هیچ گاه بدون انرژی نمانده و خاموش نمی گردد.

آقای Tadesse مدیر این پروژه می گوید: «با دانش فعلی ما، این اولین نمونه موفقیت آمیز تامین نیرو از هیدروژن بیرونی به عنوان منبع سوخت در یک ربات زیردریایی است.»

عضلات مصنوعی

یک عروس دریایی با کمک ماهیچه های حلقوی . . . .

ادامه مطلب را کلیک نمایید: : : : : :

.

ادامه مطلب ...


ربات انسان نمای «سورنا» در ردیف پنج ربات صاحب نام دنیا قرار گرفت. به گزارش ایلنا، دبیر انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن با اعلام این خبر گفت: بزرگترین انجمن حرفه‌ای دنیا به نام IEEE با تحلیل ربات‌های پیشرفته دنیا، نام سورنا را در ردیف پنج ربات صاحب نام دنیا قرار داد.

 این انجمن طی گزارشی رباتهای Asimo (ژاپن)،Reem-B (اسپانیا) ، Justin (آلمان) ، Charli (آمریکا) ، Surena (ایران) را مورد تحلیل، بررسی و مقایسه قرار داده است.

.


چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 1:41 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

کلمه روبات از یک واژه زبان چک به نام  «Roboa» مشتق شده و به معنی کارگران اجباری است و همین معنی، تا حدودی وظایف و نحوه عملکرد روبات‌ها را در دنیای واقعی نشان می‌دهد. اکثر روبات‌ها در دنیای واقعی به منظور انجام دادن کارهای سخت یا خطرناک یا نیازمند دقت زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. هدف از طراحی آن‌ها انجام مأموریت‌هایی است که بشر یا قادر به انجام آن‌ها نیست یا عامل خستگی و پایین آمدن دقت بشر در انجام کارهای یکنواخت، تأثیر زیادی در عملکرد او در اجرای آن کارها دارد.

روبات‌ها چگونه کار می‌کنند؟

ساختار بدن انسان به صورت کلی به پنج جزء اصلی تقسیم می‌شود:

1- سازه یا اسکلت بندی بدن انسان

2- سیستم عضلانی که وظیفه حرکت دادن سازه بدن انسان را برعهده دارد.

3- سیستم حسگرهای موجود در بدن که اطلاعاتی را در مورد بدن و محیط اطراف دریافت می‌کند.

4- منبع انرژی که عضلات و سنسورها را حرکت می‌دهد.

5- سیستم مغز که اطلاعات گرفته شده از حسگرها را پردازش می‌کند و دستورات لازم را به عضلات و سیستم های حرکتی می‌دهد.

البته علاوه بر موارد ذکر شده، ما دارای هوش و اخلاق نیز هستیم و موارد نامبرده فقط سیستم‌های فیزیکی قابل لمس بدن انسان را شامل می‌شود.

یک روبات از تعداد زیادی اجزا، مانند موارد نامبرده تشکیل شده است. یک روبات معمولی دارای یک سازه فیزیکی، یک موتور، یک سیستم حسگر، یک منبع تغذیه و یک مغز کامپیوتری است که تمامی این المان ها را کنترل می‌کند.

به طور کلی روبات‌ها، ماشین‌هایی هستند که می‌توانند رفتار انسان و حیوان را تا حد زیادی مانند آن‌ها انجام دهند.

در این مقاله به بررسی مفاهیم اولیه علم روباتیک می‌پردازیم و نحوه عملکرد روبات‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آقای Yoseph Engelberger، یکی از افراد با سابقه در زمینه روباتیک صنعتی، می‌گوید: «من نمی توانم یک روبات را تعریف کنم، اما موقعی که یکی از روبات‌ها را می‌بینم، می توانم واژه قابل تعریفی برای آن داشته باشم.» هر یک از ما تعریف متفاوتی از روبات در ذهنمان نقش بسته است. هر یک از روبات‌ها وظایف و عملکرد متفاوتی دارند. ممکن است با تعدادی از روبات‌های معروف آشنا باشید که در زیر توضیحات کلی راجع به آن ها آورده شده است:

- R2D2 و C-3PO: در فیلم جنگ ستارگان که هوشمند، سخنگو و دارای شخصیت نیز بودند.

- AIBO: محصول شرکت سونی یک روبات سگ نما است که می‌توانست از طریق تبادل اطلاعات با انسان، بیاموزد.

- Dekster: روبات انسان‌نمای جدید شده‌اند كه می‌تواند از طریق آزمون و خطا به مرور راه ‏رفتن و در نهایت دویدن را فرا بگیرد.

- روبات‌های صنعتی که روبات‌های خودکار هستند و در . . .  ادامه مطلب را کلیک نمایید

.

ادامه مطلب ...


چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 1:34 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

در یك تعریف بسیار ساده و ابتدایى مى‌توان گفت روبات‌ها ماشین‌هایى قابل كنترل توسط كامپیوترها هستند كه برنامه‌ریزى شده‌اند تا حركت كنند، اشیاى خاصى را جابه‌جا كنند و كارهاى دیگرى كه در محدوده كارى آنها قرار دارد، انجام دهند. در واقع روبات‌ها مى‌توانند كارهاى تكرارى را سریع‌تر، ارزان‌تر و دقیق‌تر از انسان‌ها انجام دهند و به همین دلیل هم تولید انواع و اقسام آنها روز به روز گسترش می‌یابد.

روبات ها دو ویژگی خاص دارد: اول این‌كه یك روبات باید قابلیت برنامه‌‌ریزی داشته باشد. یعنی بتوانیم از یك ابزار مكانیكی انتظار داشته باشیم با توجه به نیازهای ما كارهای مختلفی انجام دهد و دوم این‌كه بتواند مثل هر ابزار مكانیكی دیگری حركت كند یا جابه‌جا شود. به زبان مهندسی‌تر باید چند درجه آزادی داشته باشد. یعنی مثلا بچرخد، به جلو یا عقب برود یا بازوهایش بتوانند در چند جهت حركت كنند.

به طور كلی استفاده از روبات‌ها مزایای زیادی برای انسان‌ها دارد. این مزایا كاملا آشكار است. معمولا یك روبات می‌تواند كارهایی كه ما انسان‌ها می‌خواهیم انجام دهیم را ارزان‌تر انجام‌ دهد. علاوه بر این روبات‌ها می‌توانند كارهای خطرناك مانند نظارت بر تأسیسات انرژی هسته‌ای یا كاوش یك آتشفشان را انجام دهند. از طرف دیگر روبات‌ها می‌توانند كارها را دقیق‌تر از انسان‌ها انجام دهند و روند پیشرفت در علم پزشكی و سایر علوم كاربردی را سرعت ‌بخشند. روبات‌ها بویژه در امور تكراری و خسته‌كننده مانند ساختن صفحه مدار، ریختن چسب روی قطعات یدكی و... سودمند هستند. روبات‌ها امروزه در صنایع، در كاوش‌هایی كه انسان به دلیل شرایط مختلفی قادر به حضور در محیط انجام آنها نیست، در پزشكی، در رانندگی، در خانه‌های ما و در كنار فرزندانمان حضور دارند.

معمولا یك روبات می‌تواند كارهایی كه ما انسان‌ها می‌خواهیم انجام دهیم را ارزان‌تر انجام‌ دهد. علاوه بر این روبات‌ها می‌توانند كارهای خطرناك مانند نظارت بر تأسیسات انرژی هسته‌ای یا كاوش یك آتشفشان را انجام دهند. از طرف دیگر روبات‌ها می‌توانند كارها را دقیق‌تر از انسان‌ها انجام دهند و روند پیشرفت در علم پزشكی و سایر علوم كاربردی را سرعت ‌بخشند. روبات‌ها بویژه در امور تكراری و خسته‌كننده مانند ساختن صفحه مدار، ریختن چسب روی قطعات یدكی و... سودمند هستند

همچنین می‌توان به مزایای دیگر روبات از جمله افزایش بهره‌وری، افزایش تولید، بهبود كیفیت كار، افزایش دقت، جلوگیری از اتلاف نیروی انسانی، افزایش سرعت، كاهش هزینه و كاهش ضایعات اشاره كرد.

زندگی در كنار روبات‌ها

 

از طرف دیگر روباتیك و اتوماسیون در بسیاری از موارد می‌توانند ایمنی، میزان تولید، بهره و كیفیت محصولات را افزایش دهند. روبات‌ها می‌توانند در موقعیت‌های خطرناك كار كنند و با این كار جان هزاران انسان را نجات دهند. در ضمن روبات‌ها به راحتی كارهای خود توجه ندارند و نیازهای انسانی برای آنها مفهومی ندارد. به عبارت دیگر روبات‌ها هیچ‌گاه خسته نمی‌شوند. البته مزایای روبات‌ها به این موارد محدود نمی‌شود، چراكه دقت روبات‌ها خیلی بیشتر از انسان‌هاست. آنها در حد میلی یا حتی میكرواینچ دقت دارند. در عین حال روبات‌ها می‌توانند در یك لحظه چند كار را با هم انجام دهند، ولی انسان‌ها در یك لحظه تنها یك كار انجام می‌دهند.

قانونی برای زندگی روبات ها در کنار انسان ها

زمانی که ایزاک آسیموف نویسنده مشهور ژانر علمی - تخیلی در کتاب های خود پیش بینی کرد جهان آینده جهانی خواهد بود که در آن انسان ها در کنار روبات ها زندگی خواهند کرد و اجتماع به معنای حضور توامان انسان ها و روبات ها خواهد بود، پیش بینی هم کرد که کنترل روبات ها برای انسان با تعریف سه قانون ساده و تفهیم این سه قانون به روبات ها ممکن خواهد بود، اما به نظر می رسد که مقامات و دانشمندان ژاپنی در نگاه خود به آینده، نظر آسیموف را نپذیرفته اند و به این نتیجه رسیده اند که برای کنترل روبات ها به یک کتاب قانون کامل نیاز است. بر اساس گفته های مسوولان ژاپنی «سه قانون آسیموف» به هیچ وجه برای کنترل روبات ها و تضمین سلامت انسان در آینده کافی نخواهد بود. در واقع وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن یک مجموعه قوانین پیچیده و گسترده برای زمانی که تمیز کردن، حمل ونقل، و حتی آشپزی انسان ها توسط روبات ها انجام می گیرد، تدوین کرده است.

زندگی در كنار روبات‌ها

 

پیش نویس این قانون که فعلاً نام آن «راهکارهایی برای تضمین سلامت نسل آینده روبات ها» است در شصت صفحه برای نخست وزیر، سایر وزرا و چند چهره شناخته شده صنعت روبات ژاپن فرستاده شده است. در تدوین این پیش نویس نظر دانشمندان، طراحان صنعتی، حقوقدانان، جامعه شناسان و حتی پزشکان ژاپنی لحاظ شده است.

قانون اول آسیموف این گونه است: «یک روبات نباید طبق هیچ شرایطی به یک انسان آسیب برساند و نباید بگذارد که یک انسان در هیچ شرایطی دچار آسیب شود.»

این قانون اما در پیش نویس ژاپنی به این شکل درآمده است: «یک روبات باید ریسک خطر را ارزیابی کند، در واقع این روبات باید میزان خطر، و نوع منبع خطر را ارزیابی کند و بتواند تشخیص بدهد که چطور می توان یک انسان را از خطر حفظ کرد.»   

بر اساس قانون ژاپنی، یک منبع اطلاعاتی که همه روبات ها به آن متصل می شوند تمام انواع آسیب های ممکن به انسان، خطر هر آسیب و چگونگی برطرف کردن یا درمان آن آسیب و موارد لازم برای بهبود شرایط را در خود ضبط خواهد کرد.   

ژاپن احتمالاً اولین کشور جهان خواهد بود که در آن روبات عهده دار نقشی مهم در زندگی انسانی خواهد بود. در حال حاضر ژاپنی ها انواع مختلفی از روبات ساخته اند که کارایی های مختلفی دارند. جدیدترین نوع این روبات ها که چند نمونه از آنها در حال حاضر به بازار عرضه شده روبات هایی است که به افراد سالخورده در راه رفتن، نشستن و انجام اعمال روزانه خود کمک می کند. در حال حاضر روبات هایی که می توانند خانه ها را جارو کنند یا شیشه ها را بشویند در مغازه های ژاپن به راحتی قابل خریداری هستند، جالب اینکه نوع دیگری که در حال حاضر به آسانی می توان خرید، روبات های سخنگو هستند که طراحی شده اند تا با صحبت کردن با افراد مختلف و پاسخ گفتن به سوالات آنها، این افراد را از تنهایی نجات دهند. در حال حاضر روبات های سخنگو دو میلیارد ین(15 میلیون دلار)و روبات های همه کاره پرستار - نظافتچی( ده میلیارد ین )هشتاد میلیون دلار قیمت دارند، اما قطعاً در آینده و با تولید انبوه این روبات ها قیمت آنها کاهش خواهد یافت.

زندگی در كنار روبات‌ها

 

مقایسه قانون های آسیموف و قانون ژاپن 

قانون سه گانه آسیموف

* یک روبات نباید به یک انسان آسیب برساند و باید به هر طریقی مانع از آسیب رسیدن به یک انسان شود.

* یک روبات باید از تمام دستوراتی که هر انسان به او می دهد پیروی کند مگر مواردی که ناقض قانون اول است.

* یک روبات باید خود را از کلیه خطرات حفظ کند مگر آنکه شرایط به گونه یی باشد که ناقض قانون های اول و دوم باشد.  

 

بخش هایی از قوانین ژاپنی 

* تمام مراحل طراحی، ساخت، عرضه، تعمیر و استفاده از روبات ها باید با رعایت کامل تمام بندهای قانون انجام گیرد

*باید در ساخت تمام روبات ها، حفظ منافع انسانی و حفظ سلامت انسان، و اولویت داشتن اهمیت انسان بر ماشین لحاظ شود.

* باید تمام تلاش را به کار برد تا از آسیب رسیدن به روبات ها جلوگیری کرد. در طراحی روبات ها و به کارگیری آنها باید قوانین امنیتی را کاملاً در نظر گرفت و لحاظ کرد.

.


از 17 لغایت 19 فروردین ماه 1391

دراین دوره از رقابت ها 359 تیم از 14 کشور حضور دارند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، دکتر مرتضی موسی خانی رییس کمیته ملی روبوکاپ که در کنفرانس رسانه ای در محل هتل آزادی پارسیان سخن می گفت ؛ با اشاره به جزئیات برگزاری هفتمین دوره مسابقات ربوکاپ، افزود: دراین دوره از رقابت ها 16 لیگ بزرگسال و 7 لیگ دانش آموزی و 33 تیم خارجی و 326 تیم داخلی به رقابت می پردازند.
رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران با بیان این که تیم های خارجی از کشورهای آمریکا، انگلیس، چک، هند، آلمان، برزیل، چین، پاکستان، ترکیه، یونان و مکزیک هستند، اظهار داشت: در لیگ ربات های امدادگر واقعی20 تیم، لیگ شبیه ساز عامل امداد 13 تیم، لیگ ربات های امدادگر مجازی 6 تیم، لیگ شبیه ساز فوتبال دو بعدی 25 تیم، لیگ شبیه ساز فوتبال سه بعدی 19 تیم، لیگ ربات های فوتبالیست سایز کوچک 14 تیم، لیگ ربات های انسان نما 16 تیم، در بخش ربات های نائو 6 تیم و در لیگ ربات های خانگی 4 تیم رقابت می کنند.
وی ادامه داد: در بخش ربات های امدادگر این مسابقات 9 تیم در لیگ امداد ابتدایی، 37 تیم در لیگ امداد پیشرفته، 12 تیم در لیگ امداد "ب"، 3 تیم در لیگ امداد دانش آموزی، 30 تیم در لیگ ربات های مین یاب خودکار و 25 تیم در لیگ ربات های مین یاب دستی پذیرفته شده اند.
موسی خانی از راهیابی 20 تیم به لیگ ربات های پرنده خبر داد و خاطر نشان کرد: این لیگ در کنار لیگ ربات های زیردریایی که مسابقات آن در روز 16 فروردین ماه با حضور 8 تیم در استخر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار می شود، اجرا خواهد شد.
رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران از حضور تیم منتخب ملی پوشان در این دوره .............

ادامه مطلب را کلیک نمایید.....

.

ادامه مطلب ...


چهار شنبه 3 فروردين 1391برچسب:, :: 21:16 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

خوب اين موضوعي است که بررسي آن مي تواند از جهاتي جذاب باشد زيرا اگر شما تمايل به بررسي و کار در حوزه رباتها داشته باشيد مي توانيد بازار خود را بيابيد و شايد در اين رشته موفقيت هاي زيادي به دست آوريد.

 


صنعت

بزرگترين و شايد بتوان گفت اصلي ترين متقاضي ساخت رباتها صنايع هستند و البته اولين ربات هم در اين صنعت مورد بررسي ............

 

ادامه مطلب را کلیک نمایید: .. . . .

.

ادامه مطلب ...


چهار شنبه 2 فروردين 1391برچسب:, :: 12:33 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

آنچه در تصویر زیر می بینید یک روبات است که می تواند در زیر آب شنا و یا بهتر بگوییم غواصی کند.

این روبات مجهز به سیسیتم کنترل بی سیم می باشد.

از کاربردهای این روبات می تواند به جستجوی زیر آب اشاره کرد.

.


چهار شنبه 2 فروردين 1391برچسب:, :: 12:30 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

روباتیک,روبات جراح

        روبات کمک جراح علاوه بر اینکه دقت بالا و خطای کمتری دارد,می تواند لزوم حضور جراح و یا دستیار جراح را در اتاق جراحی حذف نماید.  لیندا وندن از دانشگاه تکنولوژی آیندهوون نسل دیگری از روبات های جراح را ساخته است می تواند به حس لامسه عکس العمل نشان دهد.

 

.


چهار شنبه 2 فروردين 1391برچسب:, :: 11:47 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

    مسلما روبات‌ها از پس کارهاي فوق العاده‌اي بر مي‌آيند، حال اين کارهاي متنوع مي‌تواند به نوعي از راه رفتن روي سطح کره مريخ باشد تا کارهاي ساده‌اي مانند آوردن سيني چاي از آشپزخانه براي شما و مهمانانتان. اما بيشتر اين فعاليت‌ها، رفتارهاي فيزيکي انسان است که شبيه سازي شده است و در زماني که پاي اخلاقيات و احساسات پيچيده انساني به ميان مي‌آيد، روبات‌ها به شدت کم مي‌آورند و اين چيزي که ما انسان‌ها هر روز به شدت با آن سرو کار داريم و نمي‌توانيم به آساني از کنار آن عبور کنيم. اما اگر نتوانيم به روبات‌ها حس بدهيم و آن‌ها را درگير رفتارهاي احساسي کنيم، آيا به اين معناست که روبات‌ها به موجوداتي ناکارا و به درد نخور تبديل مي‌شوند؟ براي اين که در اين رابطه اطلاعات کاملي را به دست بياوريد، بد نيست که موضوع ويژه اين هفته را دنبال کنيد. خوب است که بدانيد روبات‌هايي که تا به امروز طراحي و توليد شده‌اند به راحتي قادر هستند که بسياري از کارهاي ما مانند راه رفتن و يا حتي شنا کردن را انجام دهند. البته کارهايي هم وجود دارد که روبات‌ها به سادگي انجام مي‌دهند و ما به هيچ عنوان از پس آن‌ها برنمي‌آييم. مسلما کاري مثل پرواز از دايره اختيارات بشر خارج است و اين در حالي است که تا به کنون تعداد زيادي روبات پرنده طراحي شده است. بعضي از روبات‌ها هم کارهايي را با دقت و حوصله زياد انجام مي‌دهند که شايد انسان‌ها را بسيار خسته کند يا اين که حوصله انجام آن‌ها را نداشته باشند. کارهايي مانند جارو کردن يا تميز کردن محيط اطرافمان جز اين دسته قرار مي‌گيرند. اما سئوالي که در اين ميان وجود دارد اين است که آيا تمامي اين مسائل يک دليل لازم و کافي براي دعوت کردن از روبات‌ها به خانه‌هايمان است؟.

 

 

.


صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ فناوری های پیشرفته برای بشریت خوش آمدید. متشکرم از شما دوستان و عزیزان بخاطر بازدید از این وبلاگ
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
  ابتدا ما را با عنوان فناوری پیشرفته و آدرس roboiran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 2794
بازدید کل : 62700
تعداد مطالب : 218
تعداد نظرات : 99
تعداد آنلاین : 1